Verandercommunicatie met PloggingNu

Het duwtje dat gedrag verandert

Gemeenten, overheden en onderwijsorganisaties hebben een wereld te winnen. Helemaal als het om dilemma’s als (zwerf)vuil, gezondheid en lekker in je vel zitten gaat. Storyliner startte een experiment: PloggingNu. Vanuit de intrinsieke motivatie om hardlopen te combineren met zwerfvuil rapen, startten we het platform om bewustwording en gedrag rondom zwerfvuil en sportiviteit beter op de kaart te zetten. Het verhaal is uitgegroeid tot een succesvol totaalconcept met kansrijke ideeën voor het bedrijfsleven, gemeenten en onderwijs.

Fanbase

Verhalen beïnvloeden het denken en handelen van mensen. PloggingNu is daarvan het bewijs. Een kleine groep insiders wordt een steeds grotere fanbase. Hoe kan dat?

Relevantie

Het onderwerp is urgent. Thema’s als klimaatverandering en duurzaamheid zijn dagelijkse kost. De combinatie met gezondheid, beweging en lekker in je vel zitten maakt de relevantie nog groter.

Sympathie

De funfactor maakt plogging supersympathiek. Het is voor iedereen te doen en ook haalbaar. Het is voor jong en oud. Je kunt rennen en rapen, maar ook plandelen. Met je gezin bijvoorbeeld. Of met de klas of je afdeling. En alles in je eigen tijd (als je wilt) en op de plek waar je wilt. Plogging verbindt.

Weird

Plogging is een beetje weird. Wie gaat er nou afval van iemand anders oprapen? Juist die paradox maakt het sterk. De tegenstrijdigheid van emotie en ratio maakt het concept een beetje vreemd, maar lekker.

Dubbel gevoel

Je bent met iets positiefs bezig, dat tegelijkertijd confronteert. Het probleem is groter dan we denken. Dat zorgt voor verrassende wendingen en nieuwe verhalen.

Begonnen bij nul… maar waar eindigt het?

PloggingNu is begonnen als eenmansactie. Steeds meer mensen haken aan. Een aantal ambassadeurs die het verhaal online spotten – influencers – deelden beelden en stories via social media en reageerden op content. Zelfs landelijke media kregen er lucht van. Gemeenten en het bedrijfsleven zien er de positieve kanten van. Het verhaal is nog niet af. En dat wringt. Er liggen nog zoveel kansen om bewustwording en gedrag van mensen te veranderen. Nog allerlei hoofdstukken zitten in de pen. Hoe gaan we die schrijven?

Wie durft?

Iedere gemeente wil een fijne plek zijn om te wonen, te werken en te leven. Schoon, heel en veilig zijn veelgehoorde kreten. Betrokkenheid in de buurt en inwoners die bijdragen aan de samenleving zijn goud waard. Bedrijven willen graag fitte en gezonde medewerkers én zo min mogelijk ‘waste’. Het gedrag van mensen veranderen? Ongelooflijk lastig. En dan het onderwijs. Daar ligt een grote verantwoordelijkheid om jongeren te leren de verantwoording te nemen om goed voor zichzelf en de wereld te zorgen. Concreter: een tof lesaanbod dat de gemoederen bezig houdt.

Vibes

PloggingNu creëert nieuwe vibes. Met (kant-en-klare) rennen en rapen-concepten: challenges. Maar ook door idee-ontwikkeling van verhaallijnen en campagnes die bewustwording of gedrag kunnen veranderen in organisaties. En door #justdoshit-lespakketten op het snijvlak van beweging, sport en milieu (en parallellen naar andere schoolvakken) samen te stellen.

Verder praten?

Neem contact op of lees het volledige verhaal The Plogging Story.