DNA, doelgroep en dilemma’s
Voor IT-dienstverlener Aquesta en stadsverbinders VOLQ organiseerden we samen met partners in crime Hidden Champion een workshop. Enerzijds om hun DNA te ontrafelen. Anderzijds om vooral hun doelgroepen te duiden en haakjes voor content op te halen. Om van daaruit de eerste stappen voor een contentstrategie te bepalen.
Workshop opzet:
- Karakter en marktpositie van huidige organisatie bepalen
- Doelgroepen (segmenteren) en persona ontwikkelen
- Bespreken: sluiten wensen en behoeften aan op de huidige business?
- Conclusie
- Klantreis en toekomst
Tools en technieken
Vanuit het Business Model Canvas (Osterwalder) is op 1 A4 het huidige businessmodel van de organisatie in kaart gebracht. Vervolgens hebben we met behulp van een tweede model – Het Waarde Propositie Canvas (Osterwalder) – wensen en behoeften van doelgroepen in kaart gebracht. Dit vormde de basis voor het creëren van klantprofielen (persona’s).
Gewenste marktsituatie en potentie
Aan de hand van de oefeningen en de ideeën van de deelnemers werd de gewenste marktsituatie in kaart gebracht. Deze werd vergeleken met de (content)potentie. Vervolgens kreeg de workshop voor beide organisaties een eigen wending. Logisch, want iedere organisatie is anders.
Analyse en rapportage
Bij Aquesta kwam nadrukkelijker de behoefte naar voren om de identiteit van de organisatie te duiden. Er volgde nog een personificatie-oefening. De deelnemers tekenden hun (ideale) Aquesta-wereld. In de rapportage is daarbij ook een (opzet van) de corporate story meegeleverd.
VOLQ wilde meer focussen op de potentie van een nieuwe doelgroep in combinatie met ideeën voor content en SEO. Het resulteerde in een verdergaande discussie over en ontwikkelen van een aantal typische klantprofielen. Deze onderdelen zijn ook extra belicht in de uiteindelijke rapportage.