SEO en content: prikkelen en conversie verhogen
De content op de website van ANWB Zakelijk was verouderd en bovendien niet gesegmenteerd. Storyliner werd gevraagd om de webteksten helder en gericht op de verschillende doelgroepen te schrijven, om de vindbaarheid van de site te vergroten. Een prikkelende en conversieverhogende uitdaging.
Analyse van doelgroepen en dilemma’s
De ANWB beschikte over veel data en onderzoek. Daar doken we graag in. Na een analyse van die data en rapporten en door ons georganiseerde workshop om de behoeften van de verschillende doelgroepen in kaart te brengen, hadden we goede vertrekpunten voor een eerste stap: de inhoud van de site.
Zoekwoordenonderzoek
De volgende stap was om de content ook te mixen met vindbaarheid (seo). Relevante zoekwoorden, de manier waarop ze in de tekst staan en de balans met leesbaarheid en verleiding heeft een positieve uitwerking op vindbaarheid. Om dit beter in kaart te brengen voerden we een (kort) zoekwoordenonderzoek uit. Dit onderzoek bestond uit een tekstanalyse van een aantal concurrenten en een (aanvullend) zoekwoordenonderzoek op basis van een aantal online-analysetools.
Metateksten en snippets
Met metatags is de relevantie van keywords bevestigd en benadrukt. De doelgroep die op voor hen relevante informatie zoekt in Google, wordt dankzij de geschreven snippets verleid om ook daadwerkelijk door te klikken naar ANWB Zakelijk. Deze teksten waren all in the game.
Resultaat: terreinwinst
Het eindresultaat is naar volle tevredenheid en ruim voor de landelijke mediacampagne live ging opgeleverd. Het ANWB Zakelijk-gedeelte van de ANWB-website onderscheidt zich qua ’tone of voice’ met een business-casual twist. Ondanks de commerciĆ«le lading van de teksten, is de content beter indexbaar in de zoekmachines en heeft de site ook op conversiegerichtheid en doorklikbaarheid flink terrein gewonnen.