Relatiemagazines zijn er in allerlei vormen en maten, offline en online. Het zijn ideale spiegels om als organisatie je ziel in bloot te leggen. Maar het zijn ook de vangnetten van trots en waardering van je mensen. Met een relatiemagazine maak je overal vrienden (als je het goed doet tenminste). Deze drie uitgangspunten maken van relatiemagazines magische marketingtools.
1. Relatiemagazines bieden ruimte voor verdieping
Veel organisaties vertellen verhalen aan medewerkers en (potentiële) klanten op productniveau; het wat. Terwijl het veel interessanter, zinvoller en ook leuker is om het hoe en het waarom van een organisatie, expertise of medewerker te weten. Relatiemagazines bieden de ruimte om human-interest te mixen met expertise. Om zakelijke onderwerpen en verhalen vanuit de inhoud én de menselijke maat uit te lichten. Magazines maken verdieping mogelijk en stijgen daardoor uit boven de vluchtigere, commerciële content van organisaties.
2. Verrassende vragen zorgen voor verrassende wendingen
Waar organisaties vaak gewend zijn om vanuit hun perceptie te denken en te schrijven, kan juist een externe tekstschrijver mensen en organisaties vanuit nieuwe invalshoeken laten denken en doen. En bovendien, ongehinderd door (voor)kennis of zakelijke verhoudingen. Natuurlijk, het laden van het merk of de organisatie is vaak een belangrijk doel van een relatiemagazine. Dat moet een copywriter of journalist ook altijd in het achterhoofd houden. Maar juist om die reden moet ‘merklading’ in de verhalen er niet dik bovenop liggen. Onverwachte vragen en onderwerpen, die allerlei niveaus en onderwerpen van de organisatie ‘aanraken’, leveren onverwachte artikelen op. Juist dat wordt gewaardeerd en zorgt voor een enthousiaste onderstroom van nieuwe verhalen.
3. Medewerkers voelen zich gezien en gehoord
Een relatiemagazine biedt medewerkers een podium. Vaak vinden ze het een eer als zij door een manager worden voorgedragen om iets te vertellen over hun expertise en/of zichzelf. Ze voelen zich gezien. In onze beleving komt dit fenomeen nog sterker naar voren als een reporter de vrije hand krijgt om mensen spontaan te interviewen. Tijdens een project op een raffinaderij, waar wij als journalist/fotograaf actief waren, observeerden we als een vlieg op de muur wat zich op het fabrieksterrein afspeelde. Bij een interessante activiteit, haalden we verhaal bij de ‘hoofdrolspelers’. Zij vertelden er graag over en werkten graag mee aan foto’s. Ze waren trots op hun werk en waardeerden de aandacht. Een magazine is alleen al om die reden een fantastische manier om medewerkersbetrokkenheid te vergroten.
Oneindige mogelijkheden…
Storyliner schreef en schrijft voor verschillende organisaties artikelen voor relatiemagazines. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt spelen met het format: human interest, humor, opinie, commercie of wetenschap. En een magazine kan altijd op duizenden manieren aantrekkelijker, verrassender en leuker. Ideeën nodig of meer weten?