Wat typt je doelgroep?
Goede webteksten en relevante content zorgt voor betere vindbaarheid van je website in zoekmachines als Google. Maar… wat vindt jouw doelgroep nu écht relevant? En wanneer is een webtekst effectief? De kunst is om je vooral te verdiepen in hoé mensen zoeken; dus wát ze intypen…
Van alles wat eigenlijk
Ooit schreef ik al een artikel over kijkwijze en -gedrag van verschillende typen websitebezoekers. Maar ook de zoektocht van je doelgroep – en hiermee hun woordgebruik en de woordkeuze – is lang niet altijd wat je zou verwachten. Een voorbeeld dicht bij huis: een tekstschrijver uit Spijkenisse kan voor anderen een copywriter op Voorne Putten zijn, een verslaggever uit Nissewaard of een journalist in de buurt van Rotterdam. En ben ik dan een tekstschrijver voor bedrijven? Of een B2B-tekstschrijver? Of een SEO-copywriter. Nou ja, van alles wat eigenlijk.
Variatie en focus tegelijk
Op zich is dat niet erg, maar probeer binnen dat ‘van alles wat’ te variëren en tegelijkertijd ook focus aan te brengen. Als er al 1.000 tekstschrijvers in Spijkenisse zijn, is het strategisch slim om te onderzoeken of jij niet een ander (unieker) woord of woordencombinatie kunt gaan claimen: bijvoorbeeld ‘creatieve tekstschrijver’ of ‘Copykrijter’. Speel met synoniemen en koppelwoorden om de juiste woordencombinaties te vinden. Je potentiële klant hoeft bijvoorbeeld ook je bedrijfsnaam helemaal niet te kennen. Juist de bezoeker die via een toevalstreffer op de site terechtkomt kan goud waard zijn.
Gebruik letterlijk de vraag als titel
Je ziet steeds meer dat mensen letterlijk de vraag intypen wat ze willen weten. Bijvoorbeeld: “Hoe controleer je de koelvloeistof van een Mitsubishi Spacewagon?” Formuleer dié vraag dan letterlijk als titel voor je artikel over dat onderwerp. Zoals ik dat ook heb gedaan met: ‘Hoe schrijf je zelf SEO webteksten?’.
Nieuwsgierig?
Binnenkort publiceer ik het volgende deel van ‘Hoe schrijf je zelf SEO webteksten?’ Wil je meer weten over SEO, copywriting of webteksten? Bekijk mijn portfolio en bel of mail me gerust.