SEO: vooral lekker voor je doelgroep
In het eerste deel van ‘Hoe schrijf je zelf SEO webteksten?’ heb ik onder meer uitgelegd dat slimme webteksten niet alleen antwoord geven op de vragen van je doelgroep, deze vragen ook letterlijk formuleert op je website. Maar hiermee heb je slechts een stukje van de puzzel. Het schrijven en verleiden begint hu pas…
Gebruik genoeg woorden
Het zou mooi zijn als je zoveel mogelijk dilemma’s van je doelgroep kunt bedenken en ervoor zorgt dat jouw oplossing bestaat uit 200-300 woorden. Dat klinkt als schrijven om het schrijven (en dat is het soms eigenlijk ook), maar bij het aantal van 200 tot 300 woorden gaat Google je tekst pas ècht lekker vinden. Houd aan de andere kant de verleiding van je webtekst in de gaten. Feitelijk schrijf je niet voor de zoekmachine, maar je schrijft voor je doelgroep. Saai is per definitie killing.
Websiteteksten in stukken hakken: lees of scan je deze ‘kop’?
Denk eens na hoe je zelf een website leest, of eigenlijk scant. Gebruik daarom goede koppen en tussenkoppen, waarin je telkens weer belangrijke trefwoorden gebruikt voor die pagina.
Bevestig en benadruk je onderwerp
Google zoekt voortdurend bevestiging: gaat deze pagina wel ècht over datgene dat in de titel staat? Daarom moet je als je een verhaal schrijft over ‘Hoe je zelf een goede SEO webtekst schrijft’ niet uitweiden over andere onderwerpen. Nee, probeer zoveel mogelijk te vertellen over dat éne onderwerp; daar richt je je pagina op in. Gebruik synoniemen. En vertel ook over zaken die veel met het onderwerp te maken hebben. Als jij het binnen je onderwerp ‘SEO’ ook iets te melden hebt over zoekmachinevriendelijkheid, vindbaarheid op internet en scoren in de zoekmachines, dan legt Google vanzelf de connectie. Het creëren van context is heel belangrijk en geeft je ook de ruimte om het verleidingsspel met je doelgroep en met Google te spelen.
De onderschatte kracht van interne links
Niet te onderschatten: zorg ervoor dat je intern linkt. Met alle content op je website kun je prima verwijzingen maken. Als je bijvoorbeeld wilt weten voor welk bedrijf ik webteksten heb geschreven kun je dat prima benadrukken. Maak gebruik van de mogelijkheid om je bezoeker te helpen in zijn zoektocht en hem/haar door te verwijzen. Doe dit niet te vaak, teveel onderstrepen is onoverzichtelijk, maar bij belangrijke keywords is het slim om te doen. Google vindt dat prettig en de lezer vaak ook.
Nieuwsgierig?
Regelmatig publiceren wij artikelen die je kunnen helpen bij het schrijven van creatieve maar effectieve teksten. Wil je meer weten over SEO, copywriting of webteksten? Bekijk mijn projecten en bel of mail me gerust.