Hoe een whitepaper je klanten dankbare inzichten biedt

Organisaties zijn op hun website vaak op zoek naar de ideale balans tussen informeren, communiceren en inspireren. Whitepapers, e-books of e-papers bieden vaak uitkomst.

En dat is logisch. Want als je in je element bent (en je houdt van vertellen en/of schrijven) spatten de vonken van je werk af en raak je niet uitverteld over wat je allemaal kunt, doet, bezig houdt en onderzoekt. Je blijft maar zenden en zenden, terwijl (een deel van ) je doelgroep daar helemaal niet op zit te wachten. Tenzij je nieuwe inzichten gratis in je schoot geworpen krijgt en je ze ook nog eens makkelijk kan bewaren. Dat is de kracht van whitepapers.

Voorbeelden van klantcases

Wij hielpen al verschillende klanten met het schrijven en redigeren van een whitepaper of vergelijkbaar product.

Wat is een whitepaper, e-book of research guide?

Een whitepaper is een (vaak technisch) document dat dieper en specifieker een onderwerp beschrijft. Trouwens, waar in dit artikel ‘whitepaper’ staat, kun je net zo goed e-book of research guide lezen. Het is een pot nat; een uitgebreid document dat een lezer – meestal in ruil voor zijn gegevens – kan downloaden of aanvragen. De informatie is veelal vakgericht, specifiek, baanbrekend en innovatief. En bijzonder waardevol.

Los gaan in tekst en beeld

Voor bedrijven met een een fundamenteel verhaal en/of een complex(er) aanbod is een whitepaper een mooie manier om kennis en kunde op een professionele manier te delen. In whitepapers kun je los gaan (tot op zekere hoogte) in tekst en design. Het kost tijd en energie om ze goed in elkaar te zetten, maar dan heb je wél wat. Zo kun je de inhoud als kapstok gebruiken voor je contentstrategie. Je kunt er ook fragmenten uit lenen en reproduceren voor in je social kanalen.  

Sympathie en autoriteit

Voornaamste doel van een whitepaper is om klanten te inspireren en uiteindelijk te helpen bij het maken van een verstandige keuze. Waar een webtekst vooral korte en krachtige copy bevat gericht op [ contact ], ligt bij whitepapers de nadruk op het uitleggen van een context (of dilemma of probleem) en het de tijd nemen om deze context te begrijpen en inzichten te bieden. Daarmee vervullen whitepapers een educatieve én behulpzame rol. Dat maakt ze een waardevolle weggever. En dat wekt sympathie op. Een goed whitepaper snijdt bovendien houdt. Daarmee breng je jezelf als afzender meteen in de positie van thought leader.

Van lead generator naar klantmagneet

Meer er speelt nog iets: wederkerigheid. Door het eerdergenoemde ‘achterlaten van persoonsgegevens’, geeft de lezer jou in feite een cadeautje. Nu nog even uitpakken… neem daarom gerust contact op. Dat maakt van whitepapers een bescheiden verkooptool. Niet bedoeld om meteen de deur in te trappen en een deal te sluiten, maar wél om een voet tussen de deur te krijgen bij een potentiële klant en hem of haar warm te maken voor de oplossing die jij aanbiedt. 

Niet doen op je website, wél in een whitepaper

Kruip eens in de huid van je doelgroepen. Natuurlijk moet je hen meenemen in je enthousiasme en van informatie voorzien op je website. Maar ze hebben daar geen zeeën van tijd. Kijk uit voor informatie-overload, anders haken ze af. Geef ze de mogelijkheid om iets te bewaren in hun eigen digitale la. Met jouw signatuur eronder, geef je ze iets waar ze nog lang dankbaar voor zullen zijn.

Storyliner schrijft en denkt met je mee

Wil je eens sparren over een inspiratievolle weggever voor jouw doelgroep? Neem gerust contact met ons op. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *