Waarom niet eens gek doen?
Vandaag verscheen het B2B Marketing Trendrapport 2018. Het rapport breekt een lans voor menselijkheid in de marketing. Er is nadrukkelijk behoefte aan meer, beter en persoonlijker klantcontact. De uitdaging is, en ik citeer: hoe maken we het wat meer menselijker? Ik ben blij met dit (tegen)geluid.
Data is een middel, niet een doel
Natuurlijk is online data enorm handig. Superrelevant bovendien voor veel marketeers. Maar de interpretatie van die data en de voorspelbaarheid die dat met zich meebrengt ten opzichte van zo’n beetje alles wat er om ons heen gebeurt, maakt van ons ook een mak lammetje. Het haalt spontaniteit weg. Is dat het dan? Waarom niet eens gek doen? Gewoon eens zonder data. Of vanuit de data uit de ban springen. Dat mis ik nog te vaak.
Op je bek gaan
Zonder data? Huuuhh. Eng. En op de bonnefooi bij iemand langs gaan, dus zonder voorbedachte rade, kennen we dat fenomeen nog? Doen we dat nog? Ik vraag het me af. We zijn altijd maar in control. Van onze agenda (in de hand) tot aan onze business (via technieken als automation of analytics). Alsof we niet meer op onze bek mogen gaan; teleurgesteld mogen worden.
Thrill
Aan het kwantitatieve onderzoek werkten meer dan 400 B2B markteers mee. Volgens het grootste deel van de respondenten staat techniek nu overeind in hun organisatie. De data wordt verzameld, ook mooi. Betekenis geven aan die data en dit inkleuren is nu de thrill. Een uitdaging die B2B marketeers willen aangaan door zich vooral te richten op content marketing. Want dat blijft toch een speerpunt. De respondenten geven aan content marketing belangrijk te vinden voor brandbuilding en voor het claimen van autoriteit. Content marketing is volgens hen ook van de lange adem. Vooral content die organisaties vermenselijkt.
Benieuwd naar het rapport? Download ’t via deze link.
Wil je weten hoe je jouw content, teksten of organisatie menselijker maakt?
Kijk bij handige artikelen, trainingen of neem contact met me op.