Wroet in je ‘waarom’ en vind je corporate story

Spring maar achterop bij mij

Supergoed zijn in wat je doet. Een geweldig product hebben. Met ziel en zaligheid een dienst leveren. Maar met jou beweren honderd anderen precies hetzelfde. Waarom zou de klant dan uitgerekend voor jou moeten kiezen? Precies dat ‘waarom’ is je troefkaart. Zo vroegen Janine Slootmaekers en Frank Vermaat van fietsmarktplein.nl me om hun ‘corporate story’ op te rakelen. Op één A4. Want met een doordacht antwoord op hun ‘waarom’ gaven zij hun doelgroep een reden om voor hen te gaan. Om hen te geloven.

Storytelling_corporatestory_fietsmarktplein

Ga toch fietsen!

Janine en Frank zijn twee entrepeneurs die elkaar nog kennen uit hun studietijd. Daar doen ze een belofte aan elkaar. Ze kiezen allebei hun eigen levenspad, maar verliezen elkaar nooit uit het oog. Onder het genot van een kaasplankje en een goed glas wijn praten ze wel eens bij. Over ambities, keuzes en hun ondernemersdrift. En op een dag valt alles op z’n plek. Ze lossen de belofte in. In een platform voor tweedehands fietsen zien ze kansen. Maar waarom gebruikte fietsen? Welke kansen eigenlijk? Wat willen ze ermee bereiken? Wat drijft hen? Waarom?

Knokken fundeert je businessmodel

Het verkopen van tweedehands fietsen levert hier en daar eurootjes op. Niet echt een spannend verhaal. Maar tweedehands fietsen verkopen, omdat het je dwars zit dat wij – consumenten – te gemakkelijk nieuwe spullen kopen, terwijl prima functionerende voorwerpen liggen weg te kwijnen in een hoekje, komt anders binnen. Dat is een missie. Een zoektocht naar een ideaal. Knokken! Daar wil je meer van weten. Het ‘waarom’ van fietsmarktplein.nl maakt de story groter, omvattender, spannender. Het plaatst de ondernemersdroom van Janine en Frank in een breder perspectief. Het verhaal is gemeend, jaagt partnerships aan en maakt het gesprek concreter. Het verhaal bindt en verbindt. Dáár zit het werkelijke businessmodel. Wroet daarom in je ‘waarom’ en vind je verhaal.

Al onderweg met jouw verhaal?

Verhaalkracht. Dezelfde bestemming, andere route. En het maakt niet alleen je doelgroep nieuwsgieriger. Het dwingt je ook om zelf tot de kern van je bestaan te komen en je verhaal aan te scherpen. Ergens weet je waarom en waarvoor je het doet. Je hebt het alleen nooit goed boven tafel weten te krijgen. 

Meer weten?

Wil je de kracht van verhalen voor jouw organisatie ontdekken? Spring achterop. Houd je stevig vast. De weg is hobbelig. Het uitzicht is schitterend.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *